A doua zi după moţiune

Moţiunea a trecut. Asta e vestea bună. Băsescu a desemnat un nou premier, în persoana lui Victor Ponta. Asta e cealaltă veste, judecaţi voi ce fel de veste. O să mă iertaţi dacă nu mă tăvălesc de fericire. Mă bucur, desigur, că am scăpat de zburlitul ăla de Ungureanu. E bine că PDL şi aliaţii au fost trimişi în opoziţie. Dar mai rămân câteva chestiuni de discutat. Am să le iau pe rând.

– Liderii USL au demonstrat, de această dată, că au acea capacitate de negociere pe care am reclamat-o în atâtea rânduri. Nu de puţine ori, atunci când spuneam că acţiunile (fostei) opoziţii sunt lipsite de sens, în absenţa unor negocieri consistente pentru strângerea voturilor necesare, mi se replica de către unii comentatori că de aia e opoziţia opoziţie, pen’ că nu are suficiente voturi. Ei bine, uite ca acum opoziţia e majoritate, deci noua putere. Asta în lipsa unor alegeri care să fi modificat configuraţia Parlamentului.

– Pentru că am pomenit despre lipsa unor alegeri care să fi modificat configuraţia Parlamentului, onestitatea ne sileşte să constatăm că USL va intra, iată, la guvernare repetând reţeta guvernelor Boc şi Ungureanu. Adică bizuindu-se pe voturile trădătorilor şi nu pe pe rezultatul de la urne. Vă place sau nu, aşa stau lucrurile. Iar asta este, cu siguranţă, vestea rea. Desigur, cei dispuşi să creadă în sondaje pot invoca faptul că, dacă e să credem aceste sondaje, USL pare a se bucura de o legitimitate pe care nici Ungureanu, nici Boc nu aveau cum să o viseze. Totuşi, legitimitatatea, prieteni, se câştigă în alegerile parlamentare, nu în negocierile cu trădătorii,  nici în sondaje. Din acest punct de vedere avem a ne face griji pentru sănătatea democraţiei noastre.

– USL se află acum în situaţia de a oferi o guvernare demo, de doar câteva luni. Ori asta poate ascunde o seamă de primejdii. Guvernul USL are de livrat, către electorat, măcar o parte dintre promisiunile deja făcute, pentru a-şi păstra credibilitatea pentru alegerile din toamnă. Acestora li se adaugă nevoile propriei clientele politice, care aşteaptă acum dividendele pentru investiţia făcută.  Mai trecem e listă şi promisiunile angajate faţă de trădătorii din PDL, care au votat pentru moţiune şi vor trebui să voteze la investitură. Avem deja o listă de cheltuieli destul de consistentă; USL intră la guvernare aducând cu sine o lunga listă de creditori care se cer satisfăcuţi. Asta în condiţiile în care angajamentele faţă de FMI rămân aceleaşi, starea economiei e la fel de precară, bugetul n-a devenit, de ieri, mai consistent.

Victor Ponta, dacă va primi investitura,  ar trebui să găsească acum reţeta cu care să îşi satisfacă, pe cât posibil, cât mai mulţi dintre creditori, pentru a nu-şi distruge credibilitatea, dar şi fără a complica peste măsură viaţa unui eventual guvern USL, după alegerile din toamnă. În acelaşi timp încercând să satisfacă pe toată lumea, pentru a asigura supravieţuirea şi stabilitatea USL până la alegerile din toamnă.

– Există deja o agendă a guvernării, moştenită de la guvernele Boc şi Ungureanu, pe care Ponta nu are cum o omite. Vorbim aici despre angajamentele faţă de FMI, afacerile Roşia Montană, Chevron sau programul de privatizări. Fiecare dintre acestea vine cu propriile complicaţii, riscuri şi probleme de imagine. Îmi este imposibil să îmi imaginez cum ar mai putea USL să spere la câştigarea alegerilor dacă, de exemplu, s-ar da unda verde pentru afacerea Roşia Montană – lucru pe care nu l-a făcut niciunul dintre guvernele lui Băsescu.

– Cum vacanţa parlamentară este aproape, guvernul Ponta s-ar putea bucura de o guvernare fără opoziţie, vreme de câteva luni. Mai ales în condiţiile în care PDL este în plină dezagregare, iar traseismul politic a primit acum cea mai consistentă încurajare. Lucrurile s-ar putea, totuşi, schimba din toamnă, chiar în pragul alegerilor. Nu mă îndoiesc, de asemeni, că Băsescu va avea suficiente ieşiri în care “să atragă atenţia asura derapajelor/riscurilor/greşelilor”.

– Un risc major pentru USL este demobilizarea electoratului. Repet, acesta este un risc major! Dacă, în condiţiile de până acum, era oarecum previzibil să aştepţi mobilizarea electoratului dornic de schimbare, e foarte dificil să mai aştepţi aceeaşi mobilizare în condiţiile în care USL reprezintă deja puterea. Votul negativ iese in calcul, iar erodarea firească, la guvernare, îşi va spune şi ea cuvântul. Dacă adăugăm la asta şi previzibilul diluviu de traseişti, lucrurile devin cu adevărat complicate.

– Un alt lucru care ar merita discutat este legat de numele care vor alcătui noul guvern- repet, un guvern demo. Numele deja vehiculate în presă îmi stârnesc mai degrabă îngrijorări, decât entuziasm. Dar aspectul ăsta aş prefera să nu-l comentez până ce nu vom avea o lista oficială, prezentată de Victor Ponta. Dacă se confirmă şi noul guvern înseamnă Şova, Bănicioiu sau Fenechiu, atunci ne-am pricopsit!

În fine, ar mai fi multe de discutat, dar s-a discutat deja suficient. Un singur lucru aş mai spune: marele merit al USL este de a fi reuşit să se mobilizeze şi să capitalizeze politic momentul în care se află PDL. Dar ar fi bine ca nimeni să nu uite că tăvălugul a pornit astă iarnă din Piaţa Universităţii. USL doar s-a aşezat pe valul pornit de acolo şi acum intră la guvernare. Nu trebuie, totuşi, uitat că Piaţa Universităţii e tot acolo, iar cei care au umplut-o în iarnă au rămas aceeaşi.

12 thoughts on “A doua zi după moţiune

  1. Agenda unuia din pulime :
    Demo de citeva luni sa ne lamurim cu USL-ul a vorbit numai sau si face .
    Striga Base dar are motive sa o dea la intors .
    Risc major ,demobilizarea ,nu se pune la mine pina nu il vad cu patrunjelu in gura pe Base nu ma astimpar .
    Lista noului guvern naspa ,daca se confirma este un alisvelis de forma ,ne-au pacalit .
    Daca uita de Piata Universitati ii bag stiu eu unde ,da sa nu mai iasa .
    In mare este asa cum spui dumneatele da am o pipota de nu iti mai zic . 😯

  2. “…în lipsa unor alegeri care să fi modificat configuraţia Parlamentului.”
    De aceasta data modificarile cantitative sunt mult mai vizibile decat de obicei pt ca au condus la acumulari care au atins un prag critic ingaduind astfel producerea unui salt calitativ (inversarea locurilor intre putere si opozitie), dar in fapt nu-i nimic nou sub soare: la noi configuratia Parlamentului este in curs de modificare continua (mai rapida sau mai lenta, mai accentuata sau mai discreta) pe toata durata fiecarei legislaturi -TOT fara acordul electoratului (exprimat prin vot in alegeri) – prin traseism politic.

  3. Rabbi, care e parerea ta despre o posibila suspendare a matrozului in septembrie, referendum de demitere in octombrie, prezidentiale+parlamentare in noiembrie? crezi ca e pe agenda USL asa ceva?

  4. RELATIA TRAIAN BASESCU – VIKTOR BOUT – TRAFIC DE ARMAMENT

    Viktor Bout, fost ofiter GRU, anchetat pentru trafic de armament în favoarea retelelor teroriste din Orientul Mijlociu, Africa si al gherilelor FARC, si-a procurat arme si munitie din România (principalul “troc” fiind tigari-armament).
    Reteaua lui Viktor Bout este unica atat din cauza abilitatii sale de a livra arme sofisticate oriunde în lume, cat si prin faptul ca traficul a luat amploare cu sustinerea lui Traian Basescu, in timpul mandatelor sale de ministru al Transporturilor.

    O paranteza:
    In 2005, odata cu instalarea lui Traian Basescu la Cotroceni, in calitate de presedinte, in Romania s-au desfasurat (cu protectie dispusa de la Cotroceni) chiar negocieri intre traficantii de armament (colaboratori si membri ai retelei lui Viktor Bout) si detinatarii livrarilor ilicite.
    Implicarea lui Traian Basescu in operatiunile specifice traficului de armament a continuat, dupa 2005, in principal prin oferire de protectie.

    Unul dintre colaboratorii apropiati ai lui Viktor Bout, arestat anterior acestuia, a furnizat informatii despre modul de operare al ramificatiilor retelei si despre implicarea lui Traian Basescu in traficul “negru” transfrontalier de armament, in perioada in care era ministru al Transporturilor.
    Pe parcursul anchetei el a declarat ca Romania a fost, alaturi de Bulgaria, una dintre tarile care îi furnizau armament lui Viktor Bout.

    Informatia a fost confirmata si prin declaratiile date de Viktor Bout in timpul investigatiilor din SUA, unde a ajuns dupa arestarea sa in 2010, in Thailanda.

    In perioadele in care Traian Basescu a fost ministru al Transporturilor, Viktor Bout a cumparat din Romania, cu sprijinul acestuia, avioane din florile aeriana romaneasca. Avioanele au fost destinate traficului transfrontalier de armament.
    Ulterior cumpararii, aeronavele au fost inregistrate la companii precum Air Cess (Emirate), Santa Cruz Imperial Airlines, Renan Air.

    Conform unor importante surse americane, Viktor Bout a virat, in beneficiul lui Traian Basescu, sume de bani in conturi din afara Romaniei.

    Dupa 1996, in perioada celor trei mandate ale lui Traian Basescu de ministru al Transporturilor, Viktor Bout a transportat (conform propriilor declaratii) printre altele, armament catre zone din Africa aflate in conflict .
    Ruta transporturilor era Bugaria- Romania- Africa.
    In unele dintre aceste operatiuni, era transportat armament din Bulgaria catre Africa (fiind facuta o escala “tehnica” la Otopeni- militar, Baza-Sud, cu protectia lui Traian Basescu).
    In alte cazuri, la Bucuresti ajungeau avioanele incarcate cu tigari. Se realiza “trocul” tigari- armament. Apoi, armamentul era transportat, mai departe, catre Africa. Unul dintre aceste transporturi (aprilie 1998) este binecunoscut sub numele “Tigareta II”- “acoperit”, in Bulgaria, de Ioan Talpes (ambasador al Romaniei la Sofia) si, la Bucuresti, de Traian Basescu (ministru al Transporturilor, in epoca).

    Intr-o ordine conexa de idei, conform declaratiilor lui Viktor Bout, prin mijlocirea si cu sprijinul lui Traian Basescu ar fi fost trimise, catre zonele de conflict, rachete sol-aer.
    Memento.
    Aceasta declaratie aminteste, celor cu memorie buna, faptul ca, in 1998, Romania a fost tinta unui scandal declansat si sustinut, cu precadere, de CNN. Era vorba de faptul ca, in anul respectiv (1998)- cand Traian Basescu era ministru al Transporturilor- Romania ar fi fost implicata in livrarea de giroscoape de rachete balistice intercontinentale (SCUD) catre Irak.
    Ulterior, scandalul a fost acoperit prin declaratiile unor specialisti, conform carora Romania nu producea giroscoape de rachete SCUD. Analizand cu atentie declaratiile, se observa o deviere logica in declaratiile pentru stingerea scandalului: daca este adevarat ca Romania nu producea giroscoape de rachete SCUD, este la fel de adevarat ca scandalul viza livrarea lor, nu fabricatia.

    Conform surselor americane, un alt traficant de armament care a fi dat declaratii referitoare la implicarea lui Traian Basescu in traficul de armament si la relatiile dintre acesta si reteaua transforntaliera condusa de Viktor Bout este Shimon Naor.

    P.S.
    Se pare ca vizita-fulger (si neasteptata) facuta de seful CIA la Bucuresti a avut directa legatura cu relatia dintre Traian Basescu si “traficantul mortii” Viktor Bout, aflat, din 2010, detinut in SUA.

    Relatia Traian Basescu – GRU, privitoare la traficul de armament. este veche, ea luand amploare in perioada in care a fost sef al Agentiei NAVROM din Anvers (aflata in stricta vecinatate al unui “sediu sub acoperire” GRU).
    Sub acoperirea Agentiei NAVROM din Anvers a fost desfasurata si condusa de Traian Basescu o ampla operatiune de trafic “negru” armament- diamante (am detaliat in postari precedente).

    P.S.2

    A bon entendeur, salut!

  5. Am mai zis, eu n-as fi acceptat, in locul d-lui Ponta, sa fiu un nou “Boc”. Oricum, mi se pare absolut ridicola si perdanta din start combinatia de guvern USL, Basescu, Blaga sef la senat cu PDL si UNPR in minoritate, si mai ales Anastase sefa la deputati, cu majoritate PDL si UNPR. Sa n-aiba parte guvernul demo de “efectul demo”. De fapt, cred ca n-are cum sa evite nereusita, si asta l-ar face pe d.Ponta un MRU, nu un Boc….

COMENTEZI?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.