Rutiere

La noi se conduce foarte prost. Despre maşini vorbesc. Nici nu e de mirare. Permisul de conducere se obţine prea uşor. Nu de puţine ori prin metoda Piteşti. Existenţa măcar a unor rudimente de inteligenţă nu interesează la obţinerea permisului de conducere. Condiţia esenţială pare să fie aceea ca numărul membrelor să fie par şi atât. E drept că permisul de conducere nici nu e esenţial pentru a conduce pe şoselele româneşti.

Cel mai bine vezi care e nivelul de înzestrare intelectuală al şoferului român pe autostradă. Mă rog, pe rahatul ăla pe care ne încăpăţânăm să-l numim autostradă. Să exemplificăm:

În mod normal la schimbarea benzii ar trebui să semnalizezi. Că aşa scrie la codul rutier, dar mai ales pentru că la viteza cu care se circulă pe autostradă e de preferat să-i previi şi pe ceilalţi când te apucă năbădăile. Bun, asta e în teorie. În practică semnalizarea e pentru fraieri.

O altă chestie care ma umple de draci de fiecare dată e depăşirea. Dobitocul conduce o “maşină deşteaptă”. Aşa i-au zis lui alţi dobitoci. Deci dacă maşina e deşteaptă, musai s-a luat ceva deşteptăciune şi la el. La fel dacă maşina e “şmecheră”, “bengoasă” sau “cool”. De fapt ăl de o conduce e un dobitoc, dar se bazează pe contagiunea maşină-om. N-am să înţeleg pentru nimic în lume cum funcţionează depăşirea la majoritatea dobitocilor. Deci şoseaua e pustie. Tu şi el. Dobitocul vrea să depăşească. Nu de alta, dar tu ai Logan, iar el maşină scumpă. Ca atare se simte obligat să depăşească. Nu semnalizează. Că nu e fraier. Se târăşte lângă tine, conducând în paralel vreme bună, că vrea să depăşească. Când bara lui din spate a ajuns în dreptul barei tale de protecţie din faţă, se consideră depăşirea încheiată. Aşa că scurt, fără să semnalizeze, smuceşte de volan şi se propteşte în faţa ta, încetinind sesizabil- a depăşit, nu mai are nevoie de viteză- şi silindu-te să ciupeşti frâna. Uneori nici nu mai aşteaptă ca bara lui de protecţie etc.  În spate nu-l fugăreşte nimeni. Sunteţi doar voi doi. De ce n-a mai ţinut-o pe banda a doua până să se depărteze suficient? Nu se ştie. Faza asta se întâmplă atât, atât de des.

O altă situaţie, încă mai pilduitoare pentru cota de inteligenţă alocată şoferului român e aceea în care tocmai te afli în depăşire, că n-o să te târăşti cu 90 la oră în spatele tirului din faţă. Fix atunci se lipeşte de bara ta din spate ciumetele cu maşină de putere. Şi îţi freacă nervii cu farurile. Ce pizda mă-sii ar trebui să faci? Să te ridici în aer n-ai cum. Să te bagi sub roţile camionului parcă n-ai vrea. Altă bandă nu există. Nu contează. Dobitocul nu poate procesa atâta informaţie aşa că dă tare cu farurile şi mai bagă şi claxoane. După ce, în fine, ai depăşit camionul, semnalizezi şi te tragi pe banda întâi, ca să-l laşi pe neliniştit să se ducă spre parapetul cu care are întâlnire la oră fixă. Evident, dobitocul trebuie să-şi mai dea în petec, aşa că trage brusc în faţa ta şi clacă frâna, ca să îţi arate că el chiar e dobitoc.

Treaba asta cu farurile, am senzaţia, e damblaua unor indivizi cu clare complexe. Eşti un cretin pe care nu-l bagă nimeni în seamă? La job te călăresc toţi? Gagica/nevasta te ia la mişto? Ce dacă eşti un papagal călcat în picioare de dimineaţa până seara? Pe autostradă nu se vede. Aici ai exerciţiul autorităţii la îndemână. Faci semne cu farurile şi ceilalţi trebuie să te asculte şi să se dea deoparte. E dreptul tău. E tot ce ţi-a rămas. Farurile schimbă ceva din dinamica socială aia obişnuită, în care tu eşti un dobitoc.

A, da. Până să închei, mai era ceva. Taxa de pod, la Feteşti. Pe timpul verii fusese redusă. Trebuia să plătesc 5 lei la fiecare trecere. Acum a revenit la 11 lei. Explicaţia oficială era că, pe timpul verii, a fost redusă de hatârul turiştilor care năvăleau în week end la mare. Acu’ iarna nu mai e cazul. Logic. Româneşte. Politica guvernamentală de mare angajament. Acum, toamna,  iarna, drumul ăsta e bătut de cei ca mine, care au de lucru, au treabă care va să zică. Dar la noi trebuie încurajată, stimulată dixtracţia, nu munca. C-aşa-i la noi.

15 thoughts on “Rutiere

  1. solutie e simpla. eu la flashuri de alea gen sunt langa tir si depasesc si tu ma futi, eu franez. destul de brutal chiar. cum ti-o fi norocul, vorba aia…

    1. Metoda cea mai sigură de liniștit bizonii din trafic! O aplic cu mare succes de câțiva ani: mi-am schimbat spoilerul spate, un stop, suport de număr și cârligul de remorcare :))) Toate pe banii dobitocilor care dau flashuri :))) Plus plata orelor cât mașina este imobilizată. De abia aștept încă un dobitoc flășuitor, că am aripa stânga spate puțin zgâriată :)))

  2. In primul rind, ar fi trebuit continuata ancheta la Bucuresti pentru ca aici e bataia pestelui. Spagile sint mari intru indestularea generalilor militiei romane. A doua e ca nici macar prin oras nu mai prea semnalizeaza nimeni. Mai ales daca are SUV, microbuz sau camion. A treia e ca n-am inteles niciodata de ce daca dobitocul depaseste se mai baga in fata ta si pune frina. Ma gindesc ca depasea pt ca se grabea undeva, doar n-a primit un telefon in timp ce depasea ca nu mai e nevoie de el si frineaza.

  3. Rabbi, chiar daca pare off-topic, nu prea e. Eu am credinta nestramutata ca totul se leaga. Si ca pestele de la cap se-mpute (chiar daca se curata de la coada…). Sunt convins (si studii de psihologie sociala tind sa sustina la fel) ca anomia (ca asta este starea in care ne aflam acum) e generata de la cap. Capul hahaitor tine legea sub buci si se executa fiziologic pe ea; in sprijinul hahaielilor aduce subtierea efectivelor Poitiei, taierea salariilor si popularea functiilor de decizie cu behaitori care indeplinesc doar sarcina de canalizare a spagilor catre destinatia finala (bine, mai ciugulesc si ei, dar asta e secundar). “Domnia legii” devine o gluma proasta, in aceste conditii. Ce vedem pe sosele e grav, dar nici pe departe la fel de grav ca in alte domenii.

    Haha-Voda nu e singurul care a facut lucrurile-astea. Dar el a dus tendinta anomica la perfectiune si a transformat-o in realitate crunta.

  4. Banc vechi: sunt 2 feluri de soferi … idiotii care de-abia se misca si incurca circulatia… si cretinii care alearga si fac flashuri si nu le ajunge dom’le strada.. numai io circul corect 🙂

    Asa si cu tine – te plangi ca nu semnalizeaza – chestia e ca masinile proaste nu stiu sa semanlizeze, alea destepte ar trebui sa o faca automat 🙂

    Si ce te miri ca vin io cu tancul meu destept nemtesc si-ti dau flashuri ca stai in depasirea unui tir de am timp sa-mi halesc si shaorma fierbinte (portie mare) ? Misca-te ma odata ce dormi la volan ?!?

    Intrebarea de departajare finala: pe ce banda esti obligat sa circuli ?
    Raspuns corect : pe aia de langa axul drumului. Numa ‘ fraierii merg pe banda 1.

  5. Ultima e premeditata cu scopul de a-l face si pe TIR si pe cel in depasire. Dar nu-i nevoie nici de faruri, nici de claxoane, ci de pedala de acceleratie, pentru ca cel aflat in depasire – cum bine remarcai – nu are alternativa. In limbaj de specialitate se spune “il imping din spate”.

  6. Rabbi, ce spui ‘mneata aici nu e proprietate personala a “soferilor romani”, se intimpla peste tot.Are de-a face cu natura umana. ‘Foamea’ dupa control, un control cit de mic, asupra oricui, face mintile cu sinapse mari in creier sa se dea in petec peste tot in lume. Exceptiile sint rare, si trebuie sa spun ca am fost uimita in Franta de modul civilizat de a conduce.
    La noi in Houston e mult, mult mai rau. Nu ma apuc sa plictisesc cu povesti dar pot sa spun ca, fara rautate, ca de multe ori am ghicit originea celui de la volan dupa cum conduce. Ca la noi sint mexicani si mexicance, negri autohtoni si emigranti, orientali de toate natiile, batrini matusalemici, tineri de 14-16 ani. Si fiecare are stilul lui.

    Cel mai bine in cazul dobitocului de care vorbesti, ala cu farurile, este sa incetinesti si sa te indepartezi de camionul din fata ta, ca sa-l inveti oarecum pe soferul din spatele tau ca e cazul sa fie atent. Noi, cind ne urmareste cineva atit de aproape, atingem frina de citeva ori, ca o avertizare.

  7. Ei avem si noi pensionari avantaje ,vindem masina ,punem carnetul de conducator auto in rama si cu putin noroc scapam de zebra de pe asfalt ,fioros animal ,urmasi urmasilor nostri o sa se bucure de autustrazi , drumuri nationale ,noroc pe capul urmasilor ……Daca scapa si de giboni din trafic este parfum ….sa ma trezeasca cineva .

  8. Exista legislatii in care flash-urile cu farurile sunt interzise prin lege; de asemenea, comportamentul agresiv la volan este incriminat ca atare ca si infractiune. Partea interesanta este ca in tarile alea se ajunge pana la condamnari, motiv pentru care toti zmeii din Romania in Germania sau Olanda, Belgia sunt mielusei – stiu ca acolo nu scapa nesanctionati pentru marlania la volan si sa vada parnaia pe dinauntru nu ii amuza.
    In Romania merge, frate, de ce sa nu se dea si ei balene? – ei fiind niste hamsii, fireste.
    Pe mine ma amuza cat de disfunctionali sunt romanii. Spre exemplu, se stie ca o diferenta de 20 km/h, respectiv cea intre viteza de 90-100 km/h si cea de 110-130 km/h poate conduce la majorarea consumului de carburant cu 50%. Deci, de ce sa nu mergi cu 100 km/h si sa consumi 4 l/100 km si sa mergi la viteza legala si sa consumi 7l/100 km? Ca oricum nu scoti mai mult de cinci-sase minute la flinticele alea de autostrazi. Ei, as, la noi se circula cu 150 km/h, chiar daca prin asta consumul se majoreaza cu 100%. Pentru 8 minute castigate, se dubleaza consumul; iar la Grand Cheorkee e vorba de vreo 60 litri, nu gluma. Parca nu ar fi criza, parca nu am avea ce face cu banii aia de bogati ce suntem, parca mediul nici nu merita mai mult. Natie de manelisti decervelati.

  9. Este posibil ca unii șoferi să nu manifeste nici un dram de creier (mistere medicinale) sau să conștientizeze că lucrul ăla cu patru roți și volan e o mașină de ucis în timpul liber. Eu sper ca dobitocii să-și dea seama de lucrurile astea înaintea parapetului.
    Altceva ce se mai poate face, educarea fiecărui individ cu permis în parte? Presupun că nu e posibil.

  10. Se da un oras cu artere late de circulatie. O masina – impreuna cu boul de la volan – urmeaza sa vireze pe o alta strada aflata la un unghi 90 de grade. El semnalizeaza abia in mijlocul curbei, dupa ce masina a virat deja.

    SI apoi iti spune senin: da am semnalizat! Ce, nu vezi?

  11. La situatia a doua, aia mai pilduitoare, ciupeste subtil frana si observa valul de cacat care se revarsa in masina obsedatului de blituri.

COMENTEZI?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.